Występować będą:
KAROL RATHAUS ENSEMBLE:
Marcin Hałat - skrzypce
Aleksandra Hałat – fortepian
Roksana Wardenga - mezzosopran

W programie:

⚜️Karol Rathaus (1895-1954)
Five Moods after American Poets op. 57 na głos i fortepian

Pastorale i Dance op. 39 na skrzypce i fortepian

Szymon Laks (1901-1983)
Suite polska na skrzypce i fortepian

Zespół Karol Rathaus Ensemble, realizując podjętą misję przywrócenia do życia koncertowego wybitnego polskiego kompozytora, po raz kolejny sięgnął po rzadko wykonywaną muzykę patrona swojego zespołu. Po światowej premierze fonograficznej w 2021 roku dwóch utworów kameralnych Karola Rathausa: Tria op. 53 z 1943 roku i Tria Serenade op. 69 z 1953 roku (DUX 1712), tercet zdecydował się nagrać kolejne kompozycje – a co istotne – niektóre z nich zostały również zarejestrowane po raz pierwszy. Repertuar płyty został tak dobrany, aby dać słuchaczowi możliwość poznania zarówno nowych utworów Rathausa, jak też oblicza kompozytora: jako twórcy kameralistyki, ale również liryki wokalnej – do wykonania zostali więc zaproszeni „goście”. Rozszerzanie kręgu artystów gotowych podjąć ryzyko odkrywania zapoznanej twórczości ma ogromne znaczenie, bowiem muzyka polskich kompozytorów emigracyjnych XX wieku wciąż pozostaje na marginesie zarówno w badaniach muzykologicznych, jak i repertuarze koncertowym. Jej nieobecność w kulturze krajowej wynikała z faktu, że przez kilkadziesiąt lat władza komunistyczna nie dopuszczała informacji o sztuce tworzonej poza granicami Polski – emigranci mieli zostać pogrążeni się w niepamięci. Współcześnie obserwujemy stopniowy renesans ich muzyki, a nazwiska znakomitych twórców, takich jak: Jerzy Fitelberg, bracia Łabuńscy, Karol Rathaus, Szymon Laks, Roman Maciejewski czy nawet Roman Palester i Andrzej Panufnik powoli przebijają się do zbiorowej świadomości.

Karol Rathaus (1895–1954), Polak żydowskiego pochodzenia, urodził się pod koniec XIX wieku w Tarnopolu, w czasie gdy należał on do zaboru austriackiego, a studia z zakresu kompozycji i historii ukończył w Wiedniu – nic dziwnego zatem, że w jego muzyce pobrzmiewają elementy kilku tradycji tworzących tygiel kulturowy Europy Środkowo-Wschodniej. Jego świetnie zapowiadającą się karierę kompozytora muzyki nowoczesnej w Berlinie (lata 1922–1932) przerwało dojście do władzy narodowych socjalistów. Wraz z dużą falą uchodźców pochodzenia żydowskiego opuścił Niemcy, w poszukiwaniu miejsca do pracy zatrzymując się w Paryżu (1932–1933) i Londynie (1934–1938) zanim ostatecznie osiadł w Stanach Zjednoczonych (1938–1954). Po drugiej stronie oceanu zaistniał przede wszystkim w amerykańskim świecie akademickim, jako profesor kompozycji na Wydziale Muzyki Queens College w Nowym Jorku (obecnie City University of New York) – stąd jego twórczość niekiedy dzieli się na okres europejski i amerykański (w którym poświęcił się przede wszystkim pracy dydaktycznej).

https://www.palacradziejowice.pl/koncert-karol-rathaus-ensemble-w-radziejowicach/